DZIENNIKARSTWO
FILOLOGIA POLSKA


Na skróty





Nowości wydawnicze






  














Dr Grzegorz Trościński

Stanowisko

adiunkt


Miejsce
pracy

Instytut Filologii Polskiej
Zakład Literatury Staropolskiej i Polskiego Oświecenia, pok. nr 122
al. Rejtana 16C, 35-959 Rzeszów
tel. (17) 872 12 32
e-mail: gtroscinski@interia.pl


Wykształcenie

  • mgr filologii polskiej (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 1996),
  • dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (Uniwersytet Marii
    Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2002).


Aktualne zainteresowania naukowe

  • Okolicznościowa poezja polityczna czasów saskich
  • Rękopiśmienne litteraria benedyktynek sandomierskich
  • Piśmiennictwo sarmackie
  • Staropolskie piśmiennictwo religijne
  • Staropolskie sylwy zakonne i szlacheckie
  • Nieznane litteraria Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu


Prowadzone zajęcia dydaktyczne

  • historia literatury polskiej (epoki staropolskie) – wykłady, ćwiczenia
  • arcydzieła literatury europejskiej do końca XVI w. – wykłady
  • retoryka w piśmiennictwie staropolskim i oświeceniowym – ćwiczenia
  • literatura okolicznościowa – ćwiczenia
  • dramat i teatr staropolski – ćwiczenia
  • kultura i literatura sarmacka – ćwiczenia
  • kultura polska w pespektywie europejskiej


Publikacje

   1. Monografie naukowe

  • „Wczasy wielkiego człowieka”. Studium o poezji Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, Sandomierz 2005, 192 s.

   2. Redagowane monografie naukowe i monograficzne numery czasopism

  • [współred.] Poezja okolicznościowa w Polsce w latach 1730–1830. W kręgu spraw publicznych i narodowych, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2014, 356 s.
  • [współred.] Poezja okolicznościowa w Polsce w latach 1730–1830. W kręgu spraw prywatnych i środowiskowych, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2014, 508 s.
  • [współred] „Tematy i Konteksty” 2014, nr 4 (9), Staropolskie i oświeceniowe piśmiennictwo religijne. Tematy – Konwencje – Tradycja, 510 s.
  • [współred.] „Tematy i Konteksty” 2016, nr 6 (11), Staropolskie i oświeceniowe piśmiennictwo religijne. Swojskość i uniwersalizm, 514 s.

   3. Prace edytorskie

  • [z M. Nalepą] Józef Morelowski, Prawidła wierszopiskie i kaznodziejskie, Wydawnictwo Naukowe Collegium Columbinum, Kraków 2013, 145 s.

   4. Rozprawy i artykuły

  • „Zmienności portret i z śmierci obrazy”. Nad „Myślami o wieczności” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, „Studia Filologiczne” 1999, z. 1, s. 5–18.
  • Barokowe wiersze o porach roku, „Studia Filologiczne” 2001, z. 2, s. 165–175.
  • Pokutna muza w „Niepróżnującym próżnowaniu” Wespazjana Kochowskiego, „Kieleckie Studia Filologiczne” 2000, z. 14, s. 27–36.
  • Rękopiśmienne litteraria Stanisława Herakliusza Lubomirskiego w zbiorach Biblioteki Seminarium Duchownego w Sandomierzu, „Ruch Literacki” 2001, z. 3, s. 364–368.
  • Łzy filozofa w „Adverbia moralia” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, [w:] Śmiech i łzy w kulturze staropolskiej, pod red. A. Karpińskiego, E. Lasocińskiej i M. Hanusiewicz, Warszawa 2003, s. 210–228.
  • „W umyśle królem jesteś”. Problem godności człowieka w „Adverbia moralia” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, „Studia filologiczne” 2004, z. 3, s. 157–176.
  • Romansowość i parenetyka w „Tobiaszu wyzwolonym” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, [w:] Literatura i pamięć kultury. Studia ofiarowane Profesorowi Stefanowi Nieznanowskiemu w pięćdziesięciolecie pracy naukowej, pod red. D. Chemperka i S. Baczewskiego, Lublin 2004, s. 257–287.
  • Treści przypisywane pojęciu Boga w staropolskiej poezji ziemiańskiej, [w:] Bóg w językach, tekstach artystycznych i narracjach, pod red. A. Różyło, Sandomierz 2006, s. 59–76.
  • „Wiek naprawdę stracony”. Poezja Sebastiana Petrycego jako świadectwo klęski wyprawy moskiewskiej, „Napis. Pismo Poświęcone Literaturze Okolicznościowej i Użytkowej” 2006, seria XII: Wiek naprawdę stracony, s. 139–155.
  • „Zbawiciel mój – Apollo, krzyż mój – Parnas będzie” - sacrum w „Poezjach Postu świętego” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, [w:] Człowiek i sacrum. O pojęciach religijnych w języku i kulturze, pod red. D. Sarzyńskiej i R. Tokarskiego, Sandomierz 2006, s. 349–360.
  • Rękopiśmienne litteraria Wacława Potockiego w zbiorach Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu, [w:] Miscellanea literackie i teatralne (od Kochanowskiego do Mrożka) Profesorowi Janowi Okoniowi od przyjaciół i uczniów na 70. urodziny zebrane, pod red. K. Płachcińskiej i M. Kurana, t. II, Łódź 2010, s. 282–290.
  • Arkadyjskie miejsca szczęśliwe w liryce Wespazjana Kochowskiego, [w:] Staropolskie Arkadie, pod red. J. Dąbkowskiej-Kujko, Warszawa 2010, s. 267–283.
  • Mord rytualny w poetyckiej relacji Stefana Żuchowskiego, „Napis. Pismo Poświęcone Literaturze Okolicznościowej i Użytkowej” 2010, seria XVI: Literatura i rytuały, s. 181–199.
  • Literackie echa pojedynków Adama Tarły z Kazimierzem Poniatowskim, [w:] Wojny, bitwy i potyczki w kulturze staropolskiej, pod red. W. Pawlaka i M. Piskały, Warszawa 2011, s. 272–293.
  • „Skarga umierającego” w bernardyńskim rękopisie Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu, „Pamiętnik Literacki” 2011, z. 4, s. 151–163.
  • „Panów na chłopy uskarżanie się”. Świadectwo popularności średniowiecznej „Satyry na chytrych kmieciów” odnalezione w rękopisie radomskich bernardynów ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu, „Ruch Literacki” 2012, z. 6, s. 699–710.
  • Kancjonał radomskich bernardynów ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu. Z dziejów zasobu pieśni religijnych polskich franciszkanów obserwantów, [w:] Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, pod red. M. Kuran, K. Kaczor-Scheitler i M. Kurana, przy współpracy D. Szymczaka, Łódź 2013, s. 105–128.
  • Icones mortis – emblematy Georgiusa Aemiliusa i Hansa Holbeina w nieznanym polskim przekazie z XVIII wieku. Z dziejów literackiego toposu Tańca Śmierci w Polsce, [w:] Starość. Doświadczenie egzystencjalne, temat literacki, metafora kultury, koncepcja i wstęp J. Ławski, pod red. A. Janickiej, E Wesołowskiej i Ł. Zabielskiego, S. II: Zapisy i odczytania, Białystok 2013, s. 87–144; „Bibliotekarz Podlaski” 2013, nr 2, s. 51–103, (przedruk).
  • Pieśni wielkanocne z kancjonału radomskich bernardynów. Nieznane warianty tekstowe z rękopisu Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu, „Slavia Occidentalis” 2013, t. 70/1, s. 135–146.
  • Okolicznościowa poezja polityczna czasów konfederacji dzikowskiej, [w:] Poezja okolicznościowa w Polsce w latach 1730-1830. W kręgu spraw publicznych i narodowych, pod red. M. Nalepy, G. Trościńskiego, R. Magrysia, Rzeszów 2014, s. 151–180.
  • Dawne piśmiennictwo religijne-inspirujące i nadal odkrywane dziedzictwo, „Tematy i Konteksty” 2014, nr 4 (9), s. 13–21, Staropolskie i oświeceniowe piśmiennictwo religijne. Tematy – konwencje – tradycja, pod red. M. Nalepy i G. Trościńskiego.
  • Rękopiśmienne wierszowane litteraria od średniowiecza do końca XVIII wieku w zbiorach benedyktynek sandomierskich. Część pierwsza: pieśni z kancjonału L 1642, „Tematy i Konteksty” 2014, nr 4 (9), s. 220–244, Staropolskie i oświeceniowe piśmiennictwo religijne. Tematy – konwencje – tradycja, pod red. M. Nalepy i G. Trościńskiego.
  • Pieśń o Krzyżu i jej nieznany późnośredniowieczny przekaz. Z zagadnień polskojęzycznego zasobu literackich pozdrowień Krzyża, „Pamiętnik Literacki” 2015, R. CVI, z. 1, s. 23–44.
  • Okolicznościowa poezja polityczna w obronie króla Stanisława Leszczyńskiego z okresu walki o tron z Augustem III Sasem (1733-1736), [w:] Staropolskie i oświeceniowe tematy i preteksty, pod red. J. Kowal, M. Nalepy i R. Magrysia, Rzeszów 2016, s. 11–37.
  • W koronie i w kapeluszu. Wizerunek Augusta III Sasa w okolicznościowej poezji politycznej z okresu bezkrólewia i walki o koronę (1733-1736), [w:] Staropolskie i oświeceniowe tematy i preteksty, pod red. J. Kowal, M. Nalepy i R. Magrysia, Rzeszów 2016, s. 38–70.
  • Swojskość i uniwersalizm – z wybranych zagadnień staropolskiego i oświeceniowego piśmiennictwa religijnego, „Tematy i Konteksty” 2016, nr 6 (11), s. 11–21, Staropolskie i oświeceniowe piśmiennictwo religijne. Swojskość i uniwersalizm, pod red. M. Nalepy i G. Trościńskiego.
  • Rękopiśmienne wierszowane litteraria od średniowiecza do końca XVIII wieku w zbiorach benedyktynek sandomierskich. Część druga: winszujące kolędy klasztorne dla ksieni Marianny Siemianowskiej, „Tematy i Konteksty” 2016, nr 6 (11), s. 385-406, Staropolskie i oświeceniowe piśmiennictwo religijne. Swojskość i uniwersalizm, pod red. M. Nalepy i G. Trościńskiego.
  • Listy Kazimierza Wyki i Stanisława Pigonia do księdza Jana Wiśniewskiego w sprawie autografów Adama Mickiewicza i Cypriana Kamila Norwida, „Tematy i Konteksty” 2016, nr 6 (11), s. 465-474, Staropolskie i oświeceniowe piśmiennictwo religijne. Swojskość i uniwersalizm, pod red. M. Nalepy i G. Trościńskiego.

   5. Inne publikacje (wybór)

  • Początki polskiej kolędy, „Na Krakowskiej. Tygodnik Nadwiślański” 2004, nr 17.
  • Aleksy Awdiejew w Sandomierzu, „Na Krakowskiej. Tygodnik Nadwiślański” 2004, nr 20, (wywiad).
  • Mikołaj Rej. W 500–lecie urodzin, „Na Krakowskiej. Tygodnik Nadwiślański” 2005, nr 28.
  • O potrzebie edukacji i wychowania patriotycznego, „Na Krakowskiej. Tygodnik Nadwiślański” 2008, nr 40.
  • Słowo wstępne, [w:] Bitwa pod Wrzawami 12 czerwca 1809. W 200. rocznicę wydarzeń, Wrzawy 2009.


Współorganizowanie konferencji naukowych

  • Ogólnopolska konferencja: „Krwawy świt, mroczny dzień…” Problemy Rzeczypospolitej początku XVII wieku w świetle literatury okolicznościowej, Pracownia Literatury Okolicznościowej i Użytkowej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, Zespół Badań Obszarów Trzecich Literatury Instytutu Badań Literackich PAN, Wyższa Szkoła Humanistyczno–Przyrodnicza w Sandomierzu, Sandomierz, 11–13 października 2006.
  • Ogólnopolska konferencja: Poezja okolicznościowa lat 1730–1830 w Polsce. Nowe (?) perspektywy badawcze, Uniwersytet Rzeszowski, Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska Przemyślu, Rzeszów – Przemyśl, 24–26 kwietnia 2012.
  • Ogólnopolski V Kongres Mediewistów Polskich: Recepcja i odrzucenie. Kontakty międzykulturowe w średniowieczu; Sekcja 17: Translatio studii w kulturze intelektualnej i literackiej średniowiecza, Stały Komitet Mediewistów Polskich, Wydział Socjologiczno–Historyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, Rzeszów, 20–24 września 2015.


Działalność organizacyjna i społeczna (wybór)

  • członek Senatu Wyższej Szkoły Humanistyczno–Przyrodniczej w Sandomierzu
  • członek Rady Wydziału Humanistycznego Wyższej Szkoły Humanistyczno–Przyrodniczej w Sandomierzu
  • członek Rady Wydawniczej Wyższej Szkoły Humanistyczno–Przyrodniczej w Sandomierzu
  • członek Komisji Budżetowej Wyższej Szkoły Humanistyczno–Przyrodniczej w Sandomierzu
  • członek Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów Wyższej Szkoły Humanistyczno–Przyrodniczej w Sandomierzu
  • członek Towarzystwa Naukowego Sandomierskiego
  • sekretarz redakcji czasopisma „Tematy i Konteksty”
  • sekretarz Zakładu Literatury Staropolskiej i Polskiego Oświecenia UR (2016)
  • opiekun rocznika Filologii polskiej UR (2010–2013)
  • wykładowca Uniwersytetu III Wieku w Gorzycach i Tarnobrzegu
  • popularyzator wiedzy w ramach Kieleckiego Festiwalu Nauki
  • koordynator Programu Edukacji i Wychowania Patriotycznego Gminy Gorzyce
  • współorganizator VIII Jarosławskich Potyczek Ortograficznych